Translate תרגום

יחף זה הכי כיף

של נעליך מעל רגליך

היתרונות של ריצה יחפה


תנוחה טבעית וחסכונית באנרגיה

נעלי הריצה המרופדות, המסורתיות, מרמות אותנו וגורמות לנו לחשוב שאנו רצים ביעילות ובבטחה. מי שרץ "נעול" רץ בצורה לא טובה ולא טבעית, שעלולה לגרום לפציעות ושמאבדת אנרגיה בכל פסיעה. בריצה יחפה הגוף מתקן את עצמו; מיד הגוף רץ בתנוחה טבעית, קלה וחסכנית.

אצל רוב הרצים שרגליהם נעולות בנעלי ריצה המסורתיות החלק של הרגל שנוגע ראשון בקרקע הוא העקב והפסיעה (הצעד) תהיה גדולה ומחוץ למרכז הכובד של הגוף. מרכז הכובד הוא קו ישר מהראש לכתפיים, למותניים ולרגליים. הרץ היחף תמיד ינחת על הקרקע קודם עם כף הרגל הקדמית (כדורי הרגליים) ומיקום הנחיתה תהיה תחת מרכז הכובד של הגוף. נגיעה של כף הרגל הקדמית מאפשרת לרגליים ולשוקיים לשחרר את האנרגיה המאוחסנת בהם. צורת הריצה הזאת מקדמת מקצב גבוה שהוא הרבה יותר יעיל. בריצה יחפה פוסעים עם פסיעות קטנות ומהירות (180 עד 200 לדקה) שזה קצב יותר מומלץ לריצה. הפסיעה הגדולה והנתיחה עם העקב מחוץ למרכז הכובד של הגוף של הרץ גורמים לזעזועים שהנעליים לא מכפרות עליהן ולבזבוז של אנרגיה יקרה. הרגליים הן קפיציות, הן מאחסנות אנרגיה שמשתחררת בכל צעד, אנרגיה זו הולכת לאיבוד בנעלי הריצה המסורתיות
 

פחות פגיעות

http://www.dartblog.com/assets_c/2010/07/barefoot-running-thumb-260x204.png
בלי ועם נעליים
להרבה רצים (במיוחד גברים מעל גיל 30 או 40) יש פגיעות בברכיים, בירכיים, במותניים ובגב התחתון. הרץ הנעול חייב לבלום את האנרגיה בכל דפיקה של העקב בקרקע, בלימה שעולה לברכיים והלאה ועלולה לגרום לכאבים ולפגיעות הידועות. אבל הרץ היחף קופץ באפון טבעי על כדורי הרגליים בפסיעות יותר קטנות ולא מאבד את אנרגיה. הריצה היחפה היא יותר חסכנית וקלה והפגיעות פחותות בהתאם. הריצה בנעליים המרופדות עם הסוליות העבות ועם בולמי הזעזועים גורמים בסופו של דבר ליותר לחץ וזעזוע לגוף. הרץ הנעול פשוט דופק את הרגליים בחוזקה בקרקע, הנעל מגוננת רק באופן חלקי. לעומת זאת הריצה היחפה חייבת להיות קלה ולכן יש הרבה פחות פגיעה לגוף.

הריצה היחפה מונעת שורה ארוכה של פגיעות אחרות שהן נפוצות אצל רצים כמו יבלות, ציפורן חודרנית, ציפורניים שחורות, סתם סירחון ועוד. הגוף יותר חכם ממה שאנחנו חושבים. בריצה יחפה הרבה יותר קשה להיפגע כי הרגישות של הרגל עובדת במלואה ומעבירה הוראות "האט את הקצב", "הירגע" וכדומה. אבל בנעליים המרופדות, דהיינו כאשר הרגליים סגורות ומכוסות, אנחנו לא נותנים לגוף את מלוא יכולתו.


 חסכון כלכלי

זה יותר זול. נעלי ריצה "טובות" (כאלו עם הריפוד המוגזם וכו') עולות בסביבות 800 ש"ח בישראל, ומחליפים בערך כל שנה. עלות הציוד לרגליים לריצה יחפה הוא 0 ש"ח (כולל מע"מ). אבל, (ידעתם שיש סייג) בחורף היה לי קר ללא נעליים וקניתי מכנסי ריצה ארוכים, ואם רוצים נעליים מינימליסטיות (נעליים יחפות) הן עולות בערך כמו נעליים מרופדות!


חיזוק הגוף

ריצה יחפה משתמשת ביותר שרירים בגוף. הריצה היחפה מחזקת את השרירים והעצמות הקטנות שבכפות הרגליים, אפילו בהונות הרגליים והקשתות, חלקי גוף שבדרך כלל נעולים בנעליים. הבהונות תורמות לשיווי המשקל ונותנות דחיפה קדימה. הרץ היחף הוא רץ יותר חזק, יש לו כושר יותר טוב והביצועים שלו משופרים.

חלק חשוב מהריצה והרבה ענפי ספורט הוא היכולת להעביר מידע על שינויים בתוך הגוף. הרץ היחף מרגיש את השרירים והגידים ואיך הם פועלים ביחד. הרץ היחף משתמש יותר בשרירי הליבה (הבטן) ובשרירים המייצבים את הרגל התחתונה. הרץ היחף מגדיל את היכולת להרגיש כל צעד ואת השטח שמתחת לרגליים. ריצה יחפה משפרת את כוח הליבה ובונה את השרירים המייצבים החשובים בכל הרגל התחתונה ואלו נותנים תחושה טובה יותר של השטח.


בשביל הכיף

הריצה היחפה תוציא אותך מהשגרה. אם אתה תקוע ולא מתקדם באימון אז אולי הגיע הזמן לרענון ואתחול הגוף.  מי שרץ יחף מרגיש מחובר יותר לקרקע ולסביבה, אין מחיצות בינו לבין האדמה. הרץ היחף מרגיש כל צעד, מרגיש את ההבדל בין סוגים שונים של משטח, דשא, חול, מדרכה, אספלט וכו'.נעליים הן כבדות (ויש גם גרביים ואף מדרסים) והריצה היחפה תשחרר אותך מהמשקל הזה ותאפשר לך לעוף.תזרוק את הנעליים. זה לא יהיה משעמם.


והחסרונות

המעבר לריצה יחפה למי שרגיל לנעליים המרופדות הוא מאוד קשה. שרירים שונים מופעלים והם יכאבו לך. הפתרון הוא להתחיל בהדרגה ובעדינות, ולמתוח את השרירים כל יום ואחרי כל ריצה, ראה "כל ההתחלות קשות". יש גם סכנת פציעה משברים שעל הקרקע. אבנים קטנות, זכוכיות, "מתנות" מכלבים ועוד. הפתרון הוא להסתכל למטה. תתפלאו שקל מאוד לזהות עצמים לא רצויים ובאיזה דייקנות אפשר לדרוך על הקרקע כדי שהם לא יפצעו אותך ואם כף הרגל דורכת על משהו לא נעים הגוף מיד נרתע ופגיעה נמנעת. החיסרון הכי גדול הוא שחייבים להתרכז בקרקע לפחות כל כמה שניות (תלוי במהירות).

No comments: